DAGBOG FRA TUREN TIL SPANIEN 26 OKT - 09 NOV 2008.

Irene@ 6:37pm 10-29-2008

Sondag d. 26.oktober
Kl.13,10 med ca.en halv times forsinkelse floej vi med Spanair fra CPH paa vej til Malaga. Vi sad paa buisness class og havde rigtig god plads og fin servering af mad og drikke.
Landede ca. 16.35 i Malagas lufthavn og skulle saa hente vores lejede bil, der var desvaerre ingen til os en misforstaaelse, saa vi tog toget til Benalmedena i stedet og en taxi til vores Hotel Arcosur Principe Spa, hvor vi har en dejlig lejlighed paa 10.etage med havudsigt og pooludsigt, og der er stor altan, vi sidder og nyder solen paa.
Mandag var en rigtig slappe af dag,jeg var simpelthen saa traet efter 3 ugers stress og arbejde m.m., saa det var dejligt at nyde det dejlige vejr paa altanen, og en lille lur ind imellem og et ugeblad. Kim koegte ind, saa vi har lidt mad i huset , her er jo baade koel og frys , ja ogsaa opvaskemaskine og vaskemaskine. Om aftenen saa, vi en dvd film og lidt cp laesning kabale.
Tirsdag regnvejr det meste af dagen, vi tog toget til Torremolinos, og gik rundt og kiggede paa forskellige ting, hjemme igen i vores dejlige stue ved 17.00 tiden, fik lidt at spise og tidlig i seng.
Onsdag igen en dejlig solskinsdag 20 til 24 grader, tog en taxi ind til Torremolinos for at hente vores bil, som Karsten havde soerget for en 4doers Opel Corsa. Forresten var det en kaempeidiot til taxamand, han kunne ikke finde bilfirmaet selvom han havde adressen ,til sidst maatte vi sige stop, saa vi kunne komme ud, og saa skulle han have 10euro for 5km., vi fandt saa selv bilfirmaet paa gaaende.
Herefter har vi sa vaeret en tur i Mirjas, en rigtig hyggelig bjergby, hvor Kim har vaeret foer, vi saa tyrefaegtningarena, og et meget gammelt lille kapel der er hugget ind i klippen. Hjemme igen lavede jeg pasta med tomat og skinkesovs.
Det er en rigtig kedelig dag for rejsebranchen og ikke mindst for Karsten at Sterling er gaaet konkurs, det rammer Hjerting Rejser meget, da der er flere kunder, der skal have anden flymulighed, d.v.s. det kommer til at koste ham omkring 200.000. saa han har det ikke for godt i dag ,og desuden meget travlt med at faa arrangeret
det hele, saa kunderne ikke bliver utilfredse, han har jo ogsaa mange der skal afsted paa ferie, det er saa uretfaerdigt, det er rejseburauerne, der skal betale det hele.
Kim har vaeret rundt med nogle nye flybilletter til dem der bor her i naerheden.
Dejligt vejr stadigvaek doeren staar aaben og havet er flot moerkeblaat.

irene@ 11:52am 10-31-2008

Torsdag
Solskin fra morgen til aften
Kørte til Rhonda tidlig , ca. 120km. Vi saa den gamle by bygget på klipper og den kæmpe kløft der er bygget bro henover, som har været der i flere hundrede år, lavet af fanger. Gik rundt i nogle timer, meget interressant, men heroppe i den højde var det koldt kun 10grader, saa det var dej ligt i solen.
Hjemme igen til aften.

Fredag
Vågner op til et kedeligt regn vejr, som ser ud til at vare hele dagen, saa vi bliver hjemme og hygger med læsning, kabaler, computer, TV, Radio, vi mangler ikke noget, min ryg trænger til hvile, den er ikke god i disse dage, årsagen er måske sengen.
Kim har lige været i byen og købe lidt ind i bil, men blev helt gennemblødt og skoene pladskvåde.
Nu må vi se om turen til Morokko bliver til noget i morgen

Irene@ 11:59am 10-31-2008

Jeg glemte at skrive vi var inde på Museum Lara med alle gamle instrumenter, meget interressant.
Der var 120km op til Rhonda og 120 hjem igen, saa vi kørte ca. 250km

Irene@ 6:59pm 11-01-2008

Lørdag den 1. November

Det regner ikke fra morgenstunden, vi skal en tur til Nerja, ca. 100km. herfra, den by har vi boet i for 2 1/2år siden, en dejlig køretur med fantastisk landskab med bjerge og hvide byer, vi kørte af motorvejen dertil og langs kysten hjem.
Vi kørte om og så på vores lejlighed fra tidligere og holdt på den gode store P. plads, hvor vi lige kan gå ind af bagvejen til Nerjas centrum og gågader og til Balkon Europa, hvor Kim igen blev fotograferet med  Alfredo, grundlæggeren af Balkonen, en bronchefigur. der var mange duer som tidligere og mange velnærede katte , de æder vel duerne. Som sidst så vi også et brudepar som skulle giftes på rådhuset, det var vist 2. el 3. gang ikke helt unge og brudekjolen var brun.
Det begyndte at regne og vi kørte op til Nerjas grotter , men vi gik ikke derind, mange mennesker , busser, og min ryg stadig skidt, men dog bedre efter en forfærdelig nat, hvor jeg hverken kunne stå, ligge, men gå rundt, piller hjalp ikke, jeg tænkte, det kan kun blive bedre, for værre kan det ikke blive, og det var rigtigt, jeg sidder og skriver er spændt på natten.
Kim havde så ondt i sine ben og lår, at han til sidst tog en ibuprofen og en sovepille ,det hjalp.
Vi købte ind på vejen hjem, og jeg lavede kartoffelmos og små frikadeller og mandariner og is og kaffe til dessert, nu læser vi aviser på nettet m.m.
Det styrtregner igen og har gjort fra middag, håber på bedre vejr i morgen, var lige omkring Torremolinos og se den danske pølsevogn, som Kim vidste hvor lå, det skal vi jo nok prøve en dag.
Håber på bedre vejr i morgen.

Irene@ 8:32pm 11-02-2008

SØNDAG den 2. november

Dejligt vejr sol, men ikke så varmt 18-19 grader, men ikke regn.
Efter morgenmad ville vi finde en kirke og til højmesse, men det kunne vi ikke, men vi fandt et Buddistisk Tempel,meget flot og næsten nyt, der var vi lige inde et smut.
Herefter kørte vi tur vi til Furengiola for at gå på mrked , men det var umuligt at finde et sted og holde, så vi kørte lidt rundt i de bjergbyerne, herefter hjem og spise frokost.
Vi gik så en tur på strandpromenaden og på stranden her i Benemaldena.
Bagefter kørte vi en tur til Torremolinos og gik tur og kiggede på sovenirbutikker kedeligt, det er fuldkomment ens i alle butikkerne.
Spiste aftensmad hjemme , rugbrød købt her med æg og omat og markrelmad, dejligt.
Her er meget stille om søndagen, der er kommet nogle gæster fra Hjerting rejser, vi har ike set dem.
Ser tv men der er kun om det amerikanske valg Obama eller McCain, vi holder på Obama.
Kim har lige været nede at købe is en dejlig magnum uhm
og kaffe til, og så en kabale eller to, og måske en DVD film til slut.

Irene@ 9:41pm 11-03-2008

Mandag den 3.november

I dag har vi været ved  den sydligste spids af Spanien, Tarifa, hvor man kan se over til Afrika, det var en meget flot tur især nede ved Cibraltar, vi havde ikke fået vores pas med ellers havde vi jo kunnet tage en tur til Tanger. Turen frem og tilbage var på ca 300km. Derned kørte vi på alm. vej og hjem på den betalende motorvej, 3 gange måtte vi betale ialt ca. 7,5 euro, så det er jo ikke så galt. Vi tankede vores corsa efter at have kørt 800km. på en tankfuld, så det må man sige er godt, den kører omkring 20km. på literen , det er diesel, koster ca, 1euro pr. liter.
Kim synes der er for koldt på badeværelset, der er ingen varme og han har frosset i nat, så nu har han købt en varmeblæser, det er også dejligt, for vejret er jo ikke det bedste, regn i formiddag, men bedre og lidt sol sidst på dagen, temp. kun 15 til 16.grader.
Kim har været til informationsmøde for de nye Hjerting Rejser kunder, det var her på hotellet i Lobbyen, og det var en dame Kim kendte fra de tidligere Spanien ture, en tysker, hun kendte ham straks, og han har købt Flamingobilletter til os til på torsdag. Han har også været inde hos nogle danskere og hjælpe med computer.
Vi har ringet på Skype til Karsten og Githa i aften, det er jo så billigt. Håber på dejligt vejr i morgen

Irene@ 7:33pm 11-04-2008

Tirsdag den 4. november
Præsidentvalg i USA

Det har været det dejligste solskinsvejr i dag, jeg har siddet på balkonen og slikket sol hele formiddagen, mens Kim foretog sig andre ting, kørte tur m.m. fik en opringning fra den søde guide Christina om at billetterne til Flamingo ville vi få gratis og samtidig fortalte hun, de havde en tur til Alhambra fredag, hvor vi kunne komme med, billetterne kom hun med senere, og jeg fik ogsaa hilst paa hende, meget sød ung pige, og turen ville vi ogsaa få gratis ,helt fantastisk , det bliver fredag, heldigt, da den anden tur var aflyst.
Eftermiddagen blev brugt til en tur i Ikea i Malage ved lufthavnen, og selvfølgelig fik vi lige et par pølser hver , dej ligt.
Herefter kørte vi op i det gamle Benelmadena Pueblo, hvor vi var inde at se et museum ,nærmest en borg bygget til minde om Columbus meget flot og interressant, tog en masse billeder ogsaa udsigten derfra. Herefter hjem og spise og se TV om det amerikanske valg .Det var denne dag. Forresten har jeg haft det helt godt med ryggen i dag efter at have sovet på sofaen inat så det må gentages.

Irene@ 8:58pm 11-04-2008

Tilføjelse til tirsdag den 4. november
ang. Columbus:
Castillo Monumento Colomares er et eventyrslot, opført af en exentrisk rigmand Dr. Esteban Martin Han byggede det med sine egne hænder kun med hjælp af tolokale murere.
Han havde ingen skitser- byggede efter sin fri  fantasi.
Projektet er det største i verden over Columbus`opdagelse af Amerika - man kan kalde det en historiebog i sten. Detsfantasitårne og gesvejsninger kan minde om Gaudis´ufuldendte katedral i barcelona, men i minature og langt fra Gaudis`kunstneriske talent.
Bygget i årene 1987  til 1994.
En anden tilføjelse er at i Benemaldena Pueblo ligger genoptræningshospitalet Montebello, hvor ca. 100 danske patienter får sat skub i deres bevægeapparat efter sygdom,ulykke eller operation. Tidligere var det kun helliget københavnerne, men er nu åbent for patienter fra hele landet, det er den dejlige beliggenhed der skulle være så god

Irene@ 9:01pm 11-04-2008

PS. Kims mormor har været på Montebello engang, men det er jo mere end 30år siden tror jeg.

Irene@ 10:00pm 11-05-2008

Onsdag den 5. november 2008
I morgen bliver vores søde ,dejlige , lækre,  Liva 3år, hvor tiden dog går hurtigt, og Alexanders lillesøster Sofie bliver 2 år i dag, tillykke.
Efter morgenmaden kørte vi vestpå op i bjergene til en by ved navn Antequera, det var sol da vi startede, men blev mere og mere overskyet jo højere op vi kom, og det blev styrtregnvejr, vi tog motorvejen ca 80km.Da det blev ved med at regne kørte vi bare rundt i byen, en fin bjergby, men ikke så turistpræget. Vejen hjem tog vi af gamle veje gennem flere små byer , vi kom forbi store olivenlunde, og appelsinmarker, et meget forskelligt naturbillede med skiftende betagende bjergudsigt og helt flade landskaber med frugttræerne, jo længere vi kom ned, jo bedre blev vejret og endte med sol 0g 21 graders varme, undervejs ver der regnbuer på himmelen, meget flot.
Vi ville så på marked i Furengiola og fandt det da også, da vi havde været der sidste onsdag, desværre var kl. over 2, og de var igang med at pakke sammen, så må vi se om vi kan finde det i Torremolinos i morgen, det er sidste dag vi har bil.
Resten af dagen har været afslapning og en gåtur nede på strandvejen og rundt i vores kvarter.

Irene@ 11:30pm 11-05-2008

Den 5. november
Tillykke til Barak Obama
Et historisk valg, Barak Obama bliver USAs 44. præsident fra den 20. januar 2009
En journalist som var tilstede i Chicagos Grant Park skriver:
Jeg har ofte forestillet mig, hvordan stemningen var, da Martin Luther King holdt sin "I have a dream" - tale i Washington, eller hvordan historiens vingesus føltes, da John F. Kennedy blev indsat, og nu tror jeg, at jeg kender svaret.
Det var en helt fantastisk stemning. Ikke alene føltes det som en sommeraften- 15 grader, men da Obamas rolige - myndige stemme fyldte den store park og rungede imellem de gnistrende skyskrabere, var det også som om den gamle slidte og lidt frygtsomme stemning pludselig blev erstattet af en helt ny optimistisk elektricitet, alle var glade og selv da den fremmødte million mennesker efter Obamas sejrstale drog ned af Michigans Avenue på een gang, foregik det stille, roligt og med store lykkelige smil på læberne.

Irene@ 10:16pm 11-05-2008

I dag den 5. november rundede vi 6000 besøgende på vore hjemmeside.

Irene@ 10:12pm 11-05-2008

5.nov.
tilføjelse til onsdag den 29.
tyrefægterarenaen i Mijas er den eneste firkantede i hele Spanien , men ikke så stor.

Irene@ 5:50pm 11-06-2008

Torsdag den 6. november Livas 3års fødselsdag

Det dejligste solskinsvejr 25 grader og lidt luftigt.
Kørte til Torremolinos om formiddagen, men fandt ikke noget marked ,det er nok kun om sommeren, det er der.
Vi gik så tur i byen og så på de mange butikker, og fik købt fødselsdagsgaver til Liva, det var svært at få det i hendes størrelse og i den rigtige farve, men det lykkedes da tilsidst, en flamingokjole og flamingosko, ligesom Idamaries, nu glæder vi os til at give hende det og se hende med det. Vi købte også lidt andet, det var som sagt dejligt vejr at gå tur i.
Kørte hjem og spiste og nød det gode vejr på altanen, det var den sidste køretur corsaen, da vi skal tidlig afsted i morgen til Alhambra, kørte Kim bilen ind og afleverede den og gik hjem en tur på ca. 3km.
Solen skinner stadig , vi har spist og tar en lille lur inden vi skal til Flamingoshow iaften, men det er jo sent , vi bliver først hentet kl.22.00, og det starter kl 22.30, glæder mig til at se det , Kim har jo set flamingodans de andre gange, han var i Spanien og synes det er ret flot, nu må vi se , hvad jeg synes om det.
Havet er flot lyseblåt og hvide skibe sejler derude et flot syn, jeg har talt, at der ca. er 84 altaner med havudsigt, og der var ikke andre ude end mig i eftermiddag, der er så kommet andre ud nu, der er jo så ligeså mange lejligheder ud til den anden side . Vi håber vejret holder til Granadaturen i morgen, og at det også vil være godt vejr om 14dage , når resten af familien Parkhøi og Bisp skal herned på ferie.

Irene@ 7:28pm 11-08-2008

Tilføjelse til torsdag den 6.november
Flamingoshow:
Det var en kæmpe oplevelse, vi blev hentet i bus og der var reserveret bord et godt sted, og der blev serveret en drink. Første del af showet var mest balletagtig meget fint ,efter pausen blev det rigtig flamingodans, helt fantastisk hvad danserne kan udføre med deres krop og fødder, ikke mindst mændene, helt vildt betagende, så hurtigt de kan steppe ,er ikke til at forklare ,se billeder og video, det er noget jeg gerne vil se igen, kan godt forstå Kim var betaget af det,  2 1/2 time gik meget hurtigt, til slut drejede hele gulvet rundt med publikum og danserne gik og hilste på os. Helt utroligt
Vi tog en taxi hjem sammen med et andet par, der var ellers gratis entre til casinoet, men vi skulle tidlig op næste morgen og til Granada

Irene@ 7:29pm 11-08-2008

FREDAG 7/11
Vækkes kl 05.30, lidt kaffe og morgenmad, skulle gå ned til busholdepladsen ved El Bil Bil, blev hentet kl 06.45 sf stor Bravo Tours bus, ialt ca 26 personer tages op undervejs. Vi kørte til Granada, med  stop undervejs, der er ca. 150km.
På Alhambra blev vi delt ud i grupper med det sprog, vi ønskede d.v.s. engels- tysk- eller fransk og fik så en lokal guide til at føre os rundt og fortælle om det store bygningsværk, der blev opført for 700 år siden af araberne som en fæstningsby, men alt det kan man læse om eller se på film, men imponerende var det , det tog ca. 3timer og alligevel kan man ikke nå at se det hele, vi gik omkring 4km. sagde guiden, det er helt utroligt besøgt, billetter skal bestilles op til 1/2 år før, men diverse rejsbureuer har selvfølgelig et hvis antal billetter hver uge, der var også mange mennesker og skolebørn , vi kom ind i holdvis, vores billet blev elektronisk tjekket undervejs 4 - 5  gange og en hvis tidsperiode, det var forresten hundekoldt kun 6 grader men sol, så det var med at finde et sted i solen, hvis det kunne lade sig gøre. Vi var også højt oppe i Sierra Nevada bjergkæden, hvor der er sne på toppen.
Kl. 13.30 kørte bussen igen ind til Granada, hvor vi skulle have lidt at spise, altså på egen regning, og bagefter var der rundtur i den gamle bydel guidet af vores guide fra bussen, men vi gik for os selv havde gået rigeligt, og ville gerne sidde og nyde solen på en bænk, byen er ikke noget at råbe hurra for , meget slidt og helt vildt mange biler , men der er en gågade lig med Ramblaen i Barcelona.
Kl.16.30 gik turen hjemad igen med holdt efter 1 time til toiletbesøg og drikkepause.
På turen ud og hjem blev vi forklaret om forskellige ting og hvad vi så og om Alhambra m.m., og det var på både engelsk, tysk og fransk og ikke nok med at det blev sagt på 3 forskellige sprog, så blev de "vigtige" ting gentaget   flere gange og endda også stavet på 3 forskellige sprog, noget trættende i længden, guider må være meget glade for at høre sog selv, for det er da gentagelse på gentagelse dag ud og dag ind.  Da der så endelig var lidt fred i bussen ,var der en dame der talte højt og længe på fransk , og oveni sad der en nynner lige bag mig, jeg var meget utålmodig efter at komme hjem, men hvor tog det lang tid,  og vi var de sidste der skulle af, ialt havde turen taget 12 en halv time. Der var et andet dansk ægtepar med , som var på langtidsferie med Hjerting rejser. Vel hjemme kl 20.00 efter de sidste småindkøb pakkede så kufferterne og gik i seng kl. 24.00
Godnat og tak for en god og oplevelsesrig tur til Hjerting Rejser

Irene@ 7:43pm 11-08-2008

Lørdag den 8. november
Vækkes kl. 04.00, havde ellers først bestilt vækning kl.4.30, så vi var i god tid, drak lidt morgenkaffe og tog med den bestilte taxi til Malaga Airport 27euro var der allerede kl 5.30 tjekkede ind og ventede et par timer kl 8 15 lettede Spanair flyet, en dejlig rolig tur, vi sad på hver side af midtergangen, rigtig god plads, Kim snakkede med en ældre dame 67år på hele flyturen, hun har en lille lejlighed i Torrox oppe ved Nerja, og skulle bare hjem et stykke tid. Landede ca 11.45 og var hjemme i Faxe Ladeplads kl 14.00 efter , vi lige var omkring Køge og få en kamsteg burger, dejligt.
Hjemme var alt ok. Martin var forbi med Ingrid og August, senere kom Karsten, Stine, Viktor og Liva, som fik sin fødselsdaggave,og drengene det, vi havde købt til dem, senere kørte jeg August hjem, og tog Idamarie med , hun havde været hos Julie, i Vallebo fik jeg hilst på Caroline og Githa, og i morgen er vi inviteret til Mortensaften til andesteg i Vallebo.